Sidor

onsdag 28 juli 2010

Hemma igen, del II

Är trött idag. Riktigt, riktigt trött. En del går kanske att skylla på värmen men till stor del beror det nog på dålig/ för lite sömn. Sov riktigt, riktigt dåligt inatt. Hade det nästan på känn, något så till synes enkelt som en helgutfärd ger mej sömnproblem. Första natten hemma igen som borde vara skön ligger jag istället bara och stirrar... Samma sak brukar det vara första natten borta. Ibland undrar jag om jag bara fan missade någon del av kursen Hur Man Sover... Nå i varje fall slapp jag skämt eller annars "lustiga" kommentarer om mitt Jobbiga Morgonhumör trots att jag var hemma och hälsade på i helgen. Jag är inom släkten känd närmast som Fröken Jävligt Morgonhumör... Har själv svårt att uppskatta skämten, speciellt förstås om jag måste lyssna på dem medan jag är yr av trötthet.

I stort sett var det riktigt roligt att vara i hemorten och hälsa på men jag har nästan alltid lite av en mental baklsmälla efteråt. Det är roligt att träffa vänner ocgh bekanta man inte sett på länge, roligt med alla de såväl planerade som spontana möten man får göra under en sådan helg. Men tiden räcker aldrig ändå till att ses så mycket eller länge man skulle vilja. Sedan får man sakna pånyttt när man kommer hem tillbaka. Andra får man inte tillfälle att se alls, hur mycket man än skulle vilja. Och så finns det de man träffar och blir ledsen av, personer man tycker om vars påtagliga illamående man blir påmind om (eller bekantad med).  Jag inbillar mej inte att jag skulle orka hålla regelbunden kontakt (eller ens sporadisk) ens om jag bodde alldeles intill, och jag vet att jag själv skulle må dåligt om jag stannade i trakten permanent. Så jag återvänder till Åbo var jag stortrivs men saknar.
 Sedan tar det en stund innan jag hittar alla trådarna och det är okej igen.

...Och så gick tvättmaskinsatan sönder. Välkommen tillbaka till verkligheten. Fast det visade sig "inte vara så farligt", dvs det är ett mer eller mindre utbytbart gummiband som slitits så att det har gått av. Först var jag faktiskt helt säker på att maskinens samarbetsovila var en följd av min egen tankspriddhet (trötthet) idag, att det liksom var "något jag glömt". Nå, bra att veta vad som är fel. Det med gummibandet har hänt en gång förr. Har idag handtvättat en full maskin kläder (de jag redan tryckt in i maskinen, som blev våta och tvålade men inget mer...) med hjälp av en sån där plasttunna för hemvinsmakeri. Kändes som hggom ganska hög sommarstugefaktor...

Det var något jag skulle skriva... Jag minns inte längre. Får återkomma.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...